Kalarippayattu

Kalarippayattu

Indyjska sztuka pochodząca z południa Indii, stanu Kerala, gdzie wyróżnia się dwa główne style: północny vadakkan oraz południowy tekkan. Praktyka obejmuje naukę sekwencji ruchowych, walkę wręcz oraz trening z użyciem broni (różne rodzaje kijów, noży, walkę na miecz i tarczę, włócznię, urumi), jak i ćwiczenia medytacyjno-oddechowe.

Regularne ćwiczenie poprawia elastyczność, zwinność i koordynację ciała, wspomaga koncentrację umysłu, a co najistotniejsze– kształci postawę duchową.

Trening fizyczny dopełnia system leczniczy blisko związany z ajurwedą – obejmujący m. in. naukę o witalnych punktach ludzkiego ciała oraz masaże (np. abhayanga) – a także znajomość rytuałów towarzyszących treningowi i walce.

W stylu południowym początkowo kładzie się nacisk na sekwencje ruchowe symulujące walkę oraz zestaw ćwiczeń wzmacniających i rozciągających.

Następnie poznaje się różne techniki walki wręcz, wykorzystujące system ciosów, kopnięć i chwytów, które nakierowane są na witalne punkty ludzkiego ciała. Ostatni etap nauki stanowi praktyka z użyciem broni.

 

Karolina Szwed

absolwentka teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie obroniła pracę magisterską na temat indyjskiego tańca gotipua z Orisy. Absolwentka studium aktorskiego „Lart Studio” w Krakowie. W latach 2004 – 2008 uczestnicząca w międzynarodowych sesjach pracy organizowanych przez Instytut Grotowskiego (do 2007 Ośrodek) we Wrocławiu.

Odbyła cztery wyprawy do Indii, gdzie uczyła się indyjskiej sztuki walki kalarippajattu (stylu południowego tekkan), podstaw tańca gotipua i podstaw techniki tańca odissi, jogi metodą Sivanandy oraz prowadziła badania naukowe nad tańcem gotipua i kalarippajattu oraz sztuką i kulturą Indii.

Treningi kontynuuje, począwszy od 2005 r., ucząc się w Thiruvananthapuram początkowo pod kierunkiem Jayachandrana Naira w Kerala School of Martial Arts (2005 – 2008), a obecnie u Thankappana Assana i Ajitha Kumara w Maruthi Marma Chikilsa Kalari Sangham and Ayurveda. Tańca odissi uczy się u dr Rekhi Tandon. Kontynuuje własną praktykę jogi metodą Sivanandy oraz uczy się jogi B. K. S. Iyengara w Krakowskim Warsztacie Jogi. Interesuje się możliwością połączenia środków wyrazu teatru i tańca indyjskiego, elementów jogi (również teatru orientu) z teatrem i tańcem europejskim.

 


Categories: Medytacja

Post Your Thoughts

Join event