Ashtanga Vinyasa Joga – kilka słów o praktyce

Ashtanga Vinyasa Joga jest stylem jogi skodyfikowanym i spopularyzowanym przez K. Pattabhi Jois w XX w. Słowo ashtanga oznacza osiem części lub gałęzi i nawiązuje do klasycznej jogi indyjskiej skodyfikowanej przez Patanjali około 500 r. p.n.e. w postaci dzieła „Joga Sutry”. Jednak praktyka Ashtanga Vinyasa Jogi zawiera głównie dwa z ośmiu elementów jogi klasycznej, mianowicie: asana – pozycja, pranayama – oddech. Niemniej jednak, twórca Ashtanga Vinyasa Jogi zachęca do praktykowania również pozostałych części jogi (o których napiszemy w innym poście).

Czasem Ashtanga Vinyasa Joga jest również nazywana power-jogą ze względu na duże wymagania fizyczne jakie stawia ta praktyka i na wspaniały potężny efekt jaki ta praktyka przynosi.

 

Sekwencje i serie

Zwykle praktyka Ashtanga Vinyasa Jogi zaczyna się od pięciu powitań słońca Suria Namaskara A oraz pięciu powitań słońca Suria Namaskara B i pozycji stojących. Następnie rozpoczyna się jedna z sześciu serii Ashtanga Vinyasa Jogi. Na zakończenie jest sekwencja końcowa zawierająca m.in. sarvangasanę (świecę) i shirshasanę (stanie na głowie).

Serie są następujące:

  1. Pierwsza, podstawowa, seria: Yoga Chikitsa – tłumaczona jako joga dla zdrowia
  2. Druga, średniozaawansowana, seria: Nadi Shodhana – tłumaczona jako oczyszczanie kanałów energetycznych (Nadi).
  3. Zaawansowane serie: Sthira BhagaSthira znaczy silny, stały, stabilny, nieruchomy, Bhaga znaczy powodzenie, szczęście, szczęśliwość. Są cztery zaawansowane serie oznaczane od A do D:

3. Zaawansowana seria A – trzecia seria
4. Zaawansowana seria B – czwarta seria
5. Zaawansowana seria C – piąta seria
6. Zaawansowana seria D – szósta seria

K. Pattabhi Jois prowadząc (uttana padasana) sekwencję końcową Ashtanga Vinyasa Yogi

Styl Mysore

Jest to tradycyjny styl prowadzenia zajęć, nazwa „Mysore Style” pochodzi od nazwy miasta Mysore w Karnatace – południowe Indie, gdzie  uczyli Pattabhi Jois ora jego nauczyciel T. Krishnamacharia.
W ramach tego stylu uczniowie powinni pamiętać sekwencję asan i praktykować w swoim tempie, bez prowadzenia przez nauczyciela. Rola nauczyciela polega na doraźnej pomocy, korektach i prowadzeniu w konkretnych pozycjach, a nie prowadzeniu poprzez wszystkie asany serii.
Tradycyjnie, asany w stylu Mysore były wprowadzane po kolei. Dopiero gdy dana asana z serii została opanowana uczono, wprowadzano kolejną.

Precyzja i ustawienie w asanach

Tradycyjnie Pattabhi Jois ucząc Ashtanga Vinyasa Jogi nie zwracał zbytniej uwagi na ustawienie w asanach i nadal wielu nauczycieli Ashtanga Vinyasa Jogi podąża tym tropem, skupiając się na dynamice vinyasy a nie na prawidłowości pozycji. W Joga Centrum większość nauczycieli ma szerokie wykształcenie jogiczne, wiemy jak ciało w asanach powinno być ustawione aby przynosić jak najkorzystniejszy efekt dla praktykujących, dlatego jeśli tylko widzimy taką możliwość to korygujemy pozycje lub zachęcamy do ich uważnego i ostrożnego pogłębiania, nie tracąc dynamiki, energii  i radości prowadzonych zajęć.

Tristhana

Tristhana oznacza trzy obszary skupienia istotne w praktyce Ashtanga Vinyasa Jogi. Obszary te to:   pozycja asana (bandha), oddech prannayama i miejsce skupienia wzroku drishthi. Te trzy obszary skupienia pokrywają aktywność fizyczną, aktywność układu nerwowego ‘energetyczną’ i aktywność mentalną. Praktykowane razem są bardzo skutecznym narzędziem w praktyce jogi.

Oddech

W swojej książce „Yoga Mala” Pattabhi Jois zaleca pozostawanie w asanach od pięciu do ośmiu oddechów. Jednocześnie zaleca aby wdech i wydech (rechaka i puraka) trwały tak długo jak to możliwe.
W swojej formie oddech powinien być głęboki i powinien mu towarzyszyć dźwięk – szum powietrza przepływającego przez gardło. Przypomina to praktykę pranayamyUjjayi.

Bandha

To jedna z trzech podstawowych zasad w praktyce Ashtanga Vinyasa Jogi, oprócz oddechu i drishthi – skupienia wzroku. Są trzy główne bandhy:

  • Mūla Bandha – czyli zamknięcie korzenia odnosi się do aktywności mięśni dna miednicy i dolnych głębokich mięśni brzucha, podciągnięcie przepony guzicznej.
  • Uḍḍīyāna Bandha – czyli podciągnięcie przepony
  • Jālaṅdhara Bandha – czyli zamknięcie gardła poprzez wydłużenie tyłu szyi i przyciągnięcie brody (żuchwy) do mostka.

Praktyka bandh to duży temat, w Ashtanga Vinyasa Jodze bandhy powinny cały czas towarzyszyć oddechowi.

Drishthi

Drishthi to miejsce skupienia wzroku w czasie wykonywania asany. W Ashtanga Vinyasa Jodze w każdej asanie jest dobrze zdefiniowany punkt skupienia wzroku, i są to: nos, obszar między brwiami, pępek, dłonie, stopy, przestrzeń u góry, przestrzeń z prawej i lewej strony.

Vinyasa

Vinyasa oznacza ruch z oddechem, Dla każdego ruchu w sekwencji jest oddech, wszystkie pozycje w seriach są uszeregowane zgodnie z oddechem. Jednym z istotnych celów vinyasy jest rozgrzanie ciała i uruchomienie procesów jego oczyszczania, poprzez oddech, ale również pot.

 

Inwokacja i mantra kończąca

Tradycyjnie zajęcia rozpoczynają się odśpiewaniem inwokacji, w sanskrycie:


vande gurūṇāṁ caraṇāravinde saṁdarśita svātma sukhāvabodhe
niḥśreyase jāṅ̇galikāyamāne saṁsāra hālāhala mohaśāntyai
ābāhu puruṣākāraṁ śaṅ̇khacakrāsi dhāriṇam
sahasra śirasaṁ śvetam praṇamāmi patañjalim

Co oznacza w wolnym tłumaczeniu na angielski:

I bow to the lotus feet of the gurus,
The awakening happiness of one’s own self revealed,
Beyond better, acting like the jungle physician,
Pacifying delusion, the poison of Samsara.
Taking the form of a man to the shoulders,
Holding a conch, a discus, and a sword,
One thousand heads white,
To Patanjali, I salute.

Mantra końcowa, intonowana na zakończenie praktyki lub w czasie relaksu:


svastiprajābhyaḥ paripālayantāṁ nyāyena mārgeṇa mahīṁ mahīśāḥ
gobrāhmaṇebhyaḥ śubhamastu nityaṁ lokāḥ samastāḥ sukhinobhavantu
shanti shanti shanti

 

a tłumaczenie na angielski jest następujące:

May all be well with mankind,
May the leaders of the Earth protect in every way by keeping to the right path.
May there be goodness for those who know the Earth to be sacred.
May all the worlds be happy.

Geneza Ashtanga Vinyasa Jogi

Pattabhi Jois podawał że nauczył się systemu Ashtanga Vinyasa Joga od  Sri T. Krishnamcharya, który rzekomo poznał go studiując mityczny tekst zwany  Yoga Kurunta autorstwa Vamama Rishi. Inne źródła podają że Krishnamacharia sam stworzył system Ashtanga Vinyasa Jogi inspirując się w głównej mierze dostępną wiedzą o hatha jodze (a był znany z ogromnej wiedzy) i łącząc ją z popularną ówcześnie (początek XX w.) gimnastyką. Jakiekolwiek są źródła tej praktyki, najważniejsze dla nas są jej niezaprzeczalnie pozytywne efekty, których można doświadczyć jedynie poprzez praktykę.

Serdecznie zapraszamy do praktyki Ashtanga Vinyasa Jogi

Joga Centrum & Mirek Kozłowski


Post Your Thoughts

Join event